Mark
ABOUT

Maïté De Bièvre, °1992 (BE) is a visual artist and photographer living in Brussels.

In her practice, she researches different modes of perception and the notion of authorship trough photographs, drawings and installations.

De Bièvre uses her photographs as components to mark her outer surroundings. It is an absurdist attempt to get a grip on the complexity of our constantly changing natural and technical environment. She considers her photographs as pieces of a broader visual weave — a subjective index — De Bièvre enjoys working on a long term.

Often moving back and forth, she takes both positions as photographer and subject. Her work focuses on the paradox that balances between flat and physical space, and how our bodies relate to it. These process-related experiments initiate from playful gestures and bodily movements. They form an attempt of figuring out what is ungraspable.

De Bièvre holds a BA in Photography and graduated from the MA Fine Arts program at LUCA School of Arts, Brussels in 2016. As a freelance photographer she specializes in architecture photography.
ARTISTS’ STATEMENT (NL)

Het gewaarworden van iets wat ongrijpbaar is, is vatten dat iets zich geen tweede keer voor doet. Toch verlang je soms terug te keren naar dat ene moment in de tijd, alhoewel elke poging om de voorstelling voor ogen te brengen het denkbeeld steeds nader uitdrijft. Elke keer weer, kleiner en fijner, verbrijzel je het beeld toch maar weer, door er herhaaldelijk aan terug te denken. Tot de gedachte uiteindelijk niet meer voorstelbaar is.

I. Het oog voelt

Fotografie vormt voor mij het zichtbare vertrekpunt om naar de wereld te kijken en mezelf in vraag te stellen. Door te fotograferen kan ik er afstand van nemen, maar eveneens laat het me toe verschillende posities in te nemen. Tijdens de act van het fotograferen voel ik me daadwerkelijk losgekoppeld van de wereld, alsof ik er vanuit de marge commentaren aan zou geven. Mijn foto’s benader ik daarna als woordloze notities: het zijn voor mij de nodige markeringen die me mijn 'beeldjargon' helpen verscherpen. De wederkerende herhaling van enkele motieven zoals o.a. gebouwen, gevels, deuren, ramen en bomen vinden gaandeweg vorm in een index waar ik op langere termijn aan werk. Vaak neem ik de beelden frontaal. Zo zijn ze descriptief van aard en statisch van perspectief. Eveneens zijn de foto’s meestal contrastrijk, reflecteren ze fel zonlicht en tonen diepe schaduwpartijen. De foto’s ogen soms afstandelijk omdat er geen mensen op te zien zijn. Het is echter in dit perspectief dat ik me tegelijk als actieve fotograaf én passieve toeschouwer positioneer: fysiek sta ik weliswaar buiten het kader, maar het onderwerp, dat ben ik als (g)een ander.

II. De hand kijkt

Tijdens mijn opleiding werkte ik vooral rond gestes en onderzocht ik lichamelijke bewegingen en poses, die ik fotografeerde in analoge sequensen. Enerzijds beschouw ik de verstilde bewegingen als universele communicatie, anderzijds zie ik ze ook als sociaal-politieke vormen van uitdrukkingen, wanneer ik bijvoorbeeld naar gebaren kijk. Hoewel het nu niet altijd zichtbaar lijkt, vormt deze focus rond lichaamstaal de onderliggende rode draad binnen mijn algemene praktijk. Zo ervaarde ik sinds anderhalf jaar een noodzaak om — na jarenlange onderbreking — opnieuw te tekenen. Regelmatig maak ik schetsen of studies die vrij grafisch zijn. Eveneens lijken ze verstild te zijn in de tijd door een momentopname te weergeven.

De lijnen vatten mijn controle of laten het los — vertrekkend vanuit de werkelijkheid en verkleurd door mijn verbeelding. Eveneens in verhouding met mijn zwartwit-fotografie, teken ik meestal met een donker houtskoolpotlood of dun, zwart stiftje. Soms ook door kleuraccenten in pastelgeel, oranjegrijs of grasgroen met krijt, stift, oliepastel, gouache of acryl toe te voegen. Deze tekeningen op fijn papier zijn zowel geïnspireerd vanuit mijn actieve kijken tijdens het fotograferen (het is een na-kijken), alsook zijn ze vanuit de herinnering gebaseerd op (eigen) foto’s en studiemateriaal, o.a. van de vlakke beelden van poses en gebouwen die ik doorheen de jaren verzamel.


copyright © maïté de bièvre 2020